Beklager! Dette blir bare for dårlig, Torgeir. (Bilde: Kjetil Ree)

Freia forstår faktisk hva troll er

– Dette er nettroll som tar over på feil premisser, sier byråsjef hos SMFB, Christian Steen, når han blir konfrontert med at Freia fjerner vittige innlegg på #detnære-kampanjen. Nettavisene mener visst bare det er de som har et «ansvar for å legge til rette for en saklig debatt» og fjerne alt de ikke liker.

– Nei, SMFB, dere forstår ikke hva nettroll er, lær dere heller noe om internett fremfor å leke offer, skrev Torgeir Waterhouse på Freia sin #detnære-kampanje. Han har laget en kommentar om hvordan en hvit mann ikke burde snakke om nettrolling, for det gjør visst begrepet mer utvanna.

Saken er dette. Freia har en reklamekampanje som åpner opp for at publikum kan delta. Så hadde de ikke tatt høyde for at folk elsker å krangle, skrive fy-ord og være til sjenanse. De har ingen motivasjon til å kun skrive positive ting om Freia-produkter, for de får jo ikke betalt for dette. Selvsagt dukker det opp innlegg som henviser til både kuk og slavearbeid.

I så måte feilet vel kampanjen SMFB lagde for Freia. Men jeg fikk jo en god latter da jeg så enkelte av innleggene (før de ble sletta). Og jeg fikk lyst på både sjokolade og påskeegg etter å ha besøkt Freias nettside. #Detnære er egentlig en ufrivillig suksess. Det gikk fra å være et dørgende kjedelig sysselsettingstiltak for PR-folk, til å faktisk skape litt blest rundt produktene til Freia.

I tillegg til de som ytrer seg om muslimer, kuk og incest, er det veldig mange som skriver om regnskogen og palmeolje. Da våknet mediefolket opp, for selv om de hater troll så elsker de regnskogen og PK-saker.

Selv om avisene liker å slette i, endog avstenge kommentarfeltene sine, så synes de det er merkelig at Freia gjør det samme. I alle fall når det gjelder venstresidens kjernesaker som regnskogen. Og at Freia sier det er troll som står bak er visst virkelig provoserende.

detn1

detn2

detn4

«Det er et alvorlig element i denne saken som virkelig overskygger alt annet. En hvit mannlig etnisk norsk sjef i et reklamebyrå i Oslo mener han og kampanjen hans er offer, offer for nettroll.» skriver Torgeir Waterhouse. Jeg har stor respekt for Waterhouse, men jeg synes denne kommentaren hos IKT Norge er elendig. Den bygger på misoppfatningen om at mordtrusler og trakassering er trolling.

Her må jeg faktisk si meg enig med «offeret». Trolling er å bevisst skrive støtende og misvisende ytringer i håp om at det vil skape en større krangel. Ut fra den egentlige definisjonen på trolling, så er faktisk Freia utsatt for dette. Det er noen som bevisst avspora kampanjen deres, og med stor suksess. #Detnære-kommentarene viser oss hva et godt håndverk innen trolling ser ut som.

Torgeir Waterhouse sitt fokus på Steen sitt kjønn og hudfarge får han nesten til å fremstå som et nettroll selv. Offer skal jo være kvinnelige eller ikke-hvite, eller? Det var kanskje derfor dette bildet til Waterhouse falt i smak hos NRKbeta, hvor Camilla Hellum har påtatt seg oppgaven med å omskrive sannheten og omdefinere ord til å bare handle om kvinnediskriminering.

nrkbetadn

Selv om Christian Steen er en hvit mann, så endrer det ikke faktumet at de faktisk har vært offer for trolling. Waterhouse og heiagjengen hans ønsker at trolling skal brukes om ordinær sjikane på facebook mot ikke-hvite og ikke-menn, men det er vel ikke Freia sitt problem? Hele kommentaren viser oss at det er Waterhouse som burde lære seg litt mer om internett. Jeg er jo enig i at offerrollen inntas for ofte i slike sammenhenger. Dog er ikke hvite menn de flittigste brukerne.

Og til dere raddisnisser der ute, joda, dere kan også være troll. Definisjonen på et nettroll er ikke en mann som er mot innvandring og «sterke kvinner» nede på kommentarfeltet til Dagbladet.

Hei! Dette er min personlige blogg. Hvis du ønsker å komme med innspill må du gjerne skrive en kommentar. Ønsker du komme i kontakt med meg, så send gjerne en mail til tankefrihet(a)gmx.com. Bytt da ut (a) med alfakrøll. Hvis henvendelsen din er av allmenn interesse kan innholdet bli brukt på bloggen.