Finn heller noe annet for å aktivisere de ansatte. (Bilde: Statens Vegvesen)

Vegvesenet tar tak i ikke-sak

Det første som slår meg er at ulykker virkelig ikke er et problem på norske busser. Statistikken Vegvesenet viser til burde ikke gjøre noen urolig. Sannsynligvis har flere mennesker dødd etter fall fra stige de siste fem årene, enn som har dødd i bussulykker.

2009: 1 drept, 3 hardt skadd, 68 lettere skadd

2010: 1 drept, 1 hardt skadd, 78 lettere skadd

2011: 0 drept, 4 hardt skadd, 58 lettere skadd

2012: 0 drept, 2 hardt skadd, 63 lettere skadd,

2013: 3 drept, 8 hardt skadd, 45 lettere skadd

Kilde: Statens Vegvesen, men hva de viser til er ikke godt å vite.

Det andre som slår meg er at jeg ikke aner hvor de har tallene sine fra. Når de viser til 3 døde i 2013, var knivdrapene i Valdresekspressen tatt med? Døde disse folkene mens de satt i en buss, eller ble de påkjørt?

Så langt kan jeg kun se en eneste sak hvor det påstås at beltebruk kunne forhindret trafikkdød for busspassasjerer.

Jada, det er sikkert heldig å bruke belte under lengre reiser. Jeg klarer derimot ikke se for meg at det er nødvendig å bruke belte i busser som tillater ståplasser. Altså, det er lovlig å stå og slenge i bussen, men hvis en sitter må en bruke setebelte? Greit nok at det finnes en forskrift som kan tas i bruk, men bare fordi en forskrift finnes betyr det ikke at den må brukes aktivt.

Skal Vegvesenet også sørge for at bussen ikke kjører før passasjerer har satt seg? Der skjer nemlig flere av de mindre ulykkene, og det har ingenting med beltebruk å gjøre.

Jeg tror at Vegvesenet heller skulle bekymre seg om farlige vegstrekk rundt omkring i landet, fremfor å skape oppmerksomhet rundt ikke-saker. Hvis staten ønsker seg flere bussreisende, så slutt å plage denne gruppen med fånyttes tull. Beltebruk i buss, eller mangel av sådan, er ikke et stort samfunnsproblem. Trusler om forelegg på 1500 kroner gjør det ikke mer fristende å ta bussen.

– Vi mener beltebruk er så viktig at vi må ta i bruk strenge virkemidler, sier Anne Margrethe Bøe som er kampanjeansvarlig i Statens vegvesen til Fjordabladet.

Jeg har sagt det: Anne Margrethe Bøe tjener penger på å presse unyttig svada nedi halshullene våre. Hele denne kampanjen er et tegn på at vi har fått for mange statlig ansatte i Norge. Er dette et resultat av økte bevilgninger, så kan vi med fordel kutte dem igjen.

Hei! Dette er min personlige blogg. Hvis du ønsker å komme med innspill må du gjerne skrive en kommentar. Ønsker du komme i kontakt med meg, så send gjerne en mail til tankefrihet(a)gmx.com. Bytt da ut (a) med alfakrøll. Hvis henvendelsen din er av allmenn interesse kan innholdet bli brukt på bloggen.