Elkjøp i Nedre Holmegate skapt en underholdende lek for kundene sine. Betal for varen og se om prisen samsvarer med det du trodde det ville koste. (Privat bilde)

En førjulshistorie fra Elkjøp

I julestria setter folk skikkelig pris på at de ikke vet hva varene koster. Da drar de kortet og blir gladere jo dyrere det blir. I alle fall tror de fleste elkjedene det.

Du står foran en tilbudskasse markert med 49. Hva koster de umerkede varene oppi? Nei, de koster ikke 49, men heller 199 kroner. Hvorfor driver Elkjøp i Nedre Holmegate med dette? Hva tror de resultatet blir? – Åja, jeg trodde varen kostet 49, men jeg betaler gladelig fire ganger mer når jeg først står med visakortet i hånden! #yolo

Jeg er en av de som liker tråle butikkene for et godt tilbud. Voksne folk gidder vel ikke se i tilbudskassene lenger, det er mer forbeholdt unger. Og det er vel derfor elkjedene tror de kan tulle med kundene sine.

En kan faktisk unngå å frustrere kunder; dere sørger for å sette en prislapp på produktet. Folk ser prisen, betaler og får ingen overraskelser. Hvis butikken har bestemt seg for at prislapper er for homo, så kan dere for eksempel gå til innkjøp av en strekkodescanner til kundene. De har det på enkelte Coop-butikker, og de er sikkerhetsventiler som har spart meg for mye frustrasjon når jeg finner varer uten pris. Som oftest er alt unntatt varen jeg vil ha markert med priser.

Eventuelt kan dere la folk stå i kø for å få hjelp til å finne ut hva en vare faktisk koster, og så kan dere irritere kundene deres ved å bli indignerte over at de vil vite hva noe koster før de kjøper det.

Elkjøp er ikke de eneste som holder på med dette. Lefdal ute på Forus har hatt en «fra 29 kroners-kasse» stående i butikken sin gjennom brorparten av 2014, og jeg har aldri funnet noe som faktisk koster 29 kroner i den. Det er vel heller snakk om varer som koster det tidobbelte. Kunne dere også skrive en OPP TIL-pris i tillegg til FRA-prisen? Det ville gitt et litt mer realistisk bilde.

Siba på Kvadrat har valgt en vri der de legger samme type vare med vidt forskjellige spesifikasjoner i samme kasse. Og så skriver de prisen for varen med de dårligste spesifikasjonene over kassene sine. Det ligger ikke bare 4 GB minnepenner i kassen du stikker hånden i, for du kan gjerne bli stående som en idiot og lure på hvorfor du plutselig skal betale det dobbelte for varen. Så kan ekspeditøren virke indignert fordi du vil bytte til varen de faktisk reklamerte for. En mesterlig måte for å skape kø og irritere opptil flere kunder samtidig.

Det er ikke rart at folk velger netthandel. Bare ikke hos Komplett Group og andre idioter som liker skape ris for egen bak.

Elkjøp sender meg mange tilbudsaviser jeg aldri gidder lese lenger. Nei, det frister meg ikke til å ta turen innom, for jeg vet at de aldri har varene de reklamerer for. Normen er faktisk at de ikke har tilbudsvarene sine, men heller dyrere alternativer. Og har de satt opp noen tilbudskasser inni lokalene, så får en det jaggu ikke varene til den prisen heller.

Hei! Dette er min personlige blogg. Hvis du ønsker å komme med innspill må du gjerne skrive en kommentar. Ønsker du komme i kontakt med meg, så send gjerne en mail til tankefrihet(a)gmx.com. Bytt da ut (a) med alfakrøll. Hvis henvendelsen din er av allmenn interesse kan innholdet bli brukt på bloggen.